Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
12-09-2025

Nie każda hybryda jest taka sama

Hybryda hybrydzie nierówna
Dzięki swojej oszczędności, wygodzie użytkowania i niezawodności samochody hybrydowe zyskały ogromną popularność i uznanie. Warto jednak pamiętać, że pod zbiorczym terminem „hybryda” kryje się wiele wariantów tego napędu, z których jedne mogą oferować znacznie większe korzyści od innych. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób interpretować informacje podawane przez producentów, aby wybrać najlepsze rozwiązanie na długie lata. 

Hybrydowa rewolucja Toyoty

W 1997 roku Toyota Prius została pierwszym seryjnie produkowanym autem z napędem hybrydowym. Połączenie silnika spalinowego z napędem elektrycznym i lekką baterią okazało się doskonałym rozwiązaniem oferującym niskie zużycie paliwa, zmniejszoną emisję CO2, dobre osiągi i niezawodność. Dziś, po prawie trzech dekadach od premiery, napęd hybrydowy w swojej piątej odsłonie stanowi już 82% wolumenu sprzedaży Toyoty w Polsce i 77% na świecie. Hybrydy sukcesywnie wypierają auta z tradycyjnymi silnikami, które nie mogą konkurować pod względem osiągów ani oszczędności ze zelektryfikowanymi rozwiązaniami marki. Łącznie od debiutu Priusa japoński producent sprzedał już ponad 27 milionów samochodów z napędem hybrydowym w 170 krajach i regionach na całym świecie. 

Rodzaje napędu hybrydowego

Wśród hybryd Toyoty znajdziemy tzw. pełne hybrydy (HEV), które łączą silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym, ale nie oferują możliwości ładowania baterii z zewnętrznego źródła. Energia elektryczna w akumulatorze jest uzupełniana podczas jazdy, np. poprzez odzyskiwanie energii z hamowania. Nowoczesne pełne hybrydy na krótkich dystansach, np. podczas codziennego poruszania się po mieście, mogą poruszać się wyłącznie w trybie elektrycznym. Najpopularniejsze modele hybrydowe Toyoty to: Yaris, Yaris Cross, Corolla, Corolla Cross, Camry i RAV4. 

Drugim popularnym rodzajem aut hybrydowych są hybrydy typu plug-in (PHEV). Łączą one silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym i większą baterią. Najważniejszą różnicą w stosunku do tradycyjnych hybryd jest możliwość ładowania akumulatora z zewnętrznego źródła energii, dzięki czemu mogą one poruszać się wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego na dużo dłuższych dystansach i z większą prędkością. W napęd ten wyposażone są takie modele, jak najnowsza generacja PriusaToyota C-HR Plug-in Hybrid oraz RAV4 Plug-in Hybrid

Na rynku można również spotkać pojazdy określane mianem „miękka hybryda” (mild hybrid lub MHEV). Są to pojazdy, które wykorzystują niewielki silnik elektryczny wspomagający silnik spalinowy. W przeciwieństwie do pełnych hybryd oraz hybryd typu plug-in, oferują mniejszą funkcjonalność, ponieważ nie są w stanie poruszać się wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Toyota nie posiada w swojej ofercie tego typu pojazdów.

Jak działa napęd hybrydowy i jak czytać jego parametry?

Samochody hybrydowe posiadają dwa napędy, stąd też ich moc bierze się z obu źródeł, ale nie jest sumą mocy silnika spalinowego i elektrycznego. Dodawanie do siebie szczytowych parametrów jednostek to częsty błąd powielany w materiałach prasowych. Pozyskane w ten sposób dane nie odzwierciedlają realnych osiągów auta. Silnik spalinowy i elektryczny współpracują ze sobą w trakcie jazdy, ale nigdy nie zdarza się, aby obie jednostki na raz generowały maksymalną moc. W celu optymalizacji osiągów napęd elektryczny wiedzie prym przy niskich obrotach, dostarczając maksymalny moment obrotowy podczas przyspieszania. Przy wyższych prędkościach kontrolę przejmuje silnik spalinowy, ponieważ utrzymanie wysokiej prędkości jazdy zbyt szybko opróżniałoby baterię auta. 

Dlatego w kontekście aut hybrydowych nie możemy zastosować prostego równania A + B = C, ale mówimy o tak zwanej mocy systemowej. Choć Toyota od zawsze podaje w swoich broszurach realne wartości mocy i zużycia paliwa, standard SAE J2908, który określa, w jaki sposób należy taką moc obliczać, został opracowany stosunkowo niedawno, bo w 2023 roku. Wśród informacji dostępnych w internecie wciąż jednak możemy natknąć się na materiały zawierające wartości rozmijające się z prawdą. 

Podobnie rzecz ma się przy obliczaniu zużycia paliwa lub energii i zasięgu, jaki zelektryfikowane auta są w stanie zaoferować podczas codziennej jazdy. Od 2019 roku każdy samochód osobowy rejestrowany na terenie UE jest testowany przy użyciu WLTP, czyli światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich. Procedura ta jest bardziej rygorystyczna od wcześniej stosowanej normy NEDC i zapewnia rezultaty, które odzwierciedlają realne osiągi podczas codziennego użytkowania pojazdu. Poza Europą istnieją jednak inne normy, nierzadko mniej rygorystyczne, dlatego porównywanie wartości uzyskiwanych w różniących się od siebie testach nie pokaże nam pełnego obrazu danego auta. 

Samochód to zbyt poważna inwestycja, by eksperymentować, dlatego też wielu kierowców woli wybrać sprawdzone rozwiązania. Niezależne testy potwierdzają, że pojazdy Toyoty wyposażone w piątą generację napędu hybrydowego są w stanie odbywać nawet 80% jazdy w trybie EV. Ten fakt ma wpływ nie tylko na codzienną eksploatację auta, ale przyczynia się również do poprawienia warunków życia. Hybrydy Toyoty zmniejszyły globalną emisję CO2 o 197 milionów ton.

Dla lepszego zrozumienia przewagi Toyoty warto zestawić jej wyniki z rynkową średnią. Statystycznie samochody osobowe tracą od 45% do nawet 55% swojej pierwotnej wartości w ciągu pierwszych 3 lat użytkowania – szczególnie modele premium, pojazdy o dużym zużyciu paliwa lub mniej znane marki, które niedawno debiutowały na polskim rynku. 

Właściciele Toyot mogą zatem spać spokojnie, wiedząc, że ponoszą mniejsze koszty całkowite i mogą liczyć na bardziej opłacalną odsprzedaż, zwłaszcza przy zachowaniu dobrego stanu technicznego i pełnej historii serwisowej. To, o czym warto pamiętać, to fakt, że niska utrata wartości ma znaczenie nie tylko przy zakupie auta na własność, ale także w ofertach leasingu czy wynajmu długoterminowego, gdzie wartość rezydualna bezpośrednio wpływa na wysokość miesięcznych rat.

Na co zwracać uwagę, kupując hybrydę?

Szukając pojazdu hybrydowego, zawsze należy zwracać uwagę na to, czy podawane przez producentów dane zostały ustalone na podstawie ustandaryzowanych procedur, czy są wyłącznie inwencją twórczą działu marketingu. Te informacje zwykle nie są widoczne na pierwszy rzut oka, ale ukryte w gwiazdkach i przypisach, podane gdzieś na dole strony, dużo mniejszą czcionką od chwytliwego nagłówka. Jak mówi popularne porzekadło, papier wszystko przyjmie, ale jeśli nie będziemy skrupulatnie weryfikować danych, może się okazać, że w realnych warunkach podane parametry techniczne będą miały niewiele wspólnego z rzeczywistością.  

Najczęstsze pytania

Hybrydy Toyoty łączą silnik spalinowy z elektrycznym, a energia w akumulatorze jest uzupełniana podczas jazdy – np. przez odzyskiwanie energii z hamowania. Auto samodzielnie decyduje, który napęd w danym momencie jest najbardziej efektywny. 

Toyota stosuje pełen napęd hybrydowy, który umożliwia jazdę w trybie elektrycznym na krótkich dystansach. Marka nie oferuje miękkich hybryd (mild hybrid), skupiając się na bardziej zaawansowanych i praktycznych rozwiązaniach

Tak, to właśnie w mieście hybrydy Toyoty oferują największe korzyści. Dzięki odzyskiwaniu energii z hamowania i częstej jeździe w trybie elektrycznym spalanie jest wyjątkowo niskie, a jazda cicha i komfortowa.

Producenci korzystają z różnych norm pomiarowych. W Europie obowiązuje norma badawcza WLTP, która jest stosunkowo realistyczna, ale w innych częściach świata nadal używa się bardziej „optymistycznych” procedur. Dodatkowo, moc systemowa hybrydy nie jest prostą sumą mocy jednostki spalinowej i elektrycznej, co bywa źródłem nieporozumień w materiałach marketingowych.

Toyota od zawsze podaje tzw. moc systemową, czyli realną wartość osiąganą przez cały układ hybrydowy. Od 2023 roku dodatkowo obowiązuje międzynarodowy standard SAE J2908, który precyzuje, jak należy obliczać tę moc. Dzięki temu wartości Toyoty są spójne i porównywalne z innymi markami.

Tak – to jeden z największych atutów Toyoty. Akumulatory hybrydowe są projektowane na cały okres eksploatacji auta, a sama technologia jest rozwijana i udoskonalana od blisko 30 lat. Miliony sprzedanych egzemplarzy na całym świecie potwierdzają wysoką trwałość i niskie koszty serwisowania.

Najpopularniejsze hybrydy Toyoty to Yaris, Yaris Cross, Corolla, Corolla Cross, Camry i RAV4. W gamie znajdują się także modele typu plug-in, takie jak Prius, Toyota C-HR Plug-in Hybrid czy RAV4 Plug-in Hybrid.

Toyota jest pionierem technologii hybrydowej. Pierwszy seryjnie produkowany model – Prius – pojawił się na rynku już w 1997 roku. Oznacza to, że marka ma już ponad 27 lat doświadczenia w rozwoju i sprzedaży hybryd, co czyni ją niekwestionowanym liderem w tej dziedzinie. Dodatkowo, Toyota składa około 15 000 wniosków patentowych rocznie, nieustannie udoskonalając oferowane technologie i poszukując jeszcze bardziej oszczędnych i niezawodnych rozwiązań. 

Źródła

https://www.motortrend.com/news/sae-j2908-ev-plug-in-hybrid-horsepower-rating-standard
https://www.sae.org/standards/content/j2908_202301/